Apie mus

Vilnius-Lithuania iGEM

Lietuvių 2017 metų komandos sukurta skirtingų grupių plazmidžių kopijų skaičiaus reguliavimo sistema “SynOri” ir 2020 metų komandos sukurta sistema “FlavoFlow” leidžianti identifikuoti ir gydyti žuvis, kurios turi „flavobacterium“ genties bakterijų sukeltų infekcijų, ir tokiu būdu sumažinti antibiotikų naudojimą žuvų fermose, abu projektai buvo įvertinti kaip konkurso geriausi, iškovoję Didįjį Prizą, ir už nugaros palikę tokius prestižinius vardus kaip Kembridžo, Oksfordo ar Harvardo universitetai.

Lietuvą tarptautiniame iGEM konkurse atstovaujanti Vilnius-Lithuania komanda startavo 2015 metais ir kasmet rungiasi dėl pačių aukščiausių apdovanojimų. Iki šiol svarbiausi ir įspūdingiausi pasirodymai buvo pasiekti 2017 ir 2020 metais.

Projekto eiga

iGEM komandos yra daugiadisciplininės, todėl jas sudaro ne tik gyvybės mokslų studentai, tačiau ir atstovai iš kitų sričių: marketingo, dizaino, IT, žmogiškųjų praktikų bei ryšių su visuomene. Nauja komanda suburiama dar sausio mėnesį, o pavasario semestro metu daugiausia laiko yra skiriama planavimui: plėtojama pagrindinė projekto idėja ir jos pristatymas plačiajai visuomenei, kuriama nauja programinė įranga šios idėjos vystymui bei ieškomas finansavimas projektui. Intensyviausi darbai vyksta vasarą, persikėlus į mokslines laboratorijas Vilniaus universiteto Gyvybės Mokslų Centre, kur teoriniame lygyje suformuotos idėjos yra įgyvendinamos eksperimentiškai.

Darbai laboratorijose tęsiami ir rudenį, sisteminami ir analizuojami gauti duomenys, kurie vėliau vizualiai apipavidalinami ir pateikiami iGEM konkursui individualioje internetinėje svetainėje. Konkurso kulminacija – Paryžiuje organizuojama tarptautinė konferencija “Grand Jamboree”. Čia komandos pristato savo nuveiktus darbus, o dalyvių projektus vertina gausi tarptautinė teisėjų komanda, kuri atkreipia dėmesį į pagrindinius aspektus, tokius kaip projekto mokslinių tyrimų kokybė, žmogiškųjų praktikų integracija į projekto vystymą, naujai sukurtos ir implementuotos programinės įrangos svarba bei grafinio dizaino elementai.

iGEM suteikia išskirtinę galimybę įgyti unikalios patirties

Praktika besiruošiant iGEM konkursui yra kiek kitokia nei įprastose universiteto laboratorijose. Vos per vienerius metus studentų komanda įgyvendina visus mokslinio projekto vystymo etapus: nuo pat idėjos kūrimo, eksperimentų planavimo ir atlikimo, rezultatų interpretavimo, iki pat rezultatų pateikimo plačiajai visuomenei. Įspūdinga yra ir tai, jog priešingai darbui mokslinėse laboratorijose, kur studentams priskiriamas darbo vadovas ir projektas su konkrečiomis užduotimis, iGEM komandoje už viską atsakingi yra patys studentai. Komandos nariai skaito mokslinę literatūrą ir ieško idėjos projektui, patys planuoja eksperimentus bei interpretuoja gautus rezultatus, savarankiškai priima sprendimus nepavykus tam tikriems bandymams.

Toks tyrimų modelis leidžia ženkliai greičiau mokytis bei tobulėti. Ne mažiau išskirtinė iGEM patirtis yra ir darbas didelėje komandoje – tai leidžia vystyti komunikavimo ir koordinavimo įgūdžius, kurie yra esminiai ne tik mokslininko, bet ir kitų sričių specialisto karjeroje. Gebėjimas motyvuoti save ir kitus komandos narius leidžia greičiau tobulėti, o mokymasis vieniems iš kitų padeda auginti asmenines kompetencijas. Nepaslaptis, jog projekto eigoje studentai dažnai pradeda specializuotis jiems įdomiausiose projekto dalyse, todėl neretai tampa tikrais tos srities ekspertais.

iGEM yra daugiadisciplininis konkursas

Nors viso projekto įgyvendinimas yra paremtas darbu laboratorijoje, neatsiejama komandos dalis yra ir kitų disciplinų atstovai.Viena iš pagrindinių dalių, svarbių vystant iGEM projektą, yra žmogiškosios praktikos. Komandos neretai svarsto, kokiu būdu jų vystomas projektas darys įtaką visuomenei, todėl diskusija ir tiesioginis kontaktas su plačiąja auditorija yra išties svarbus.

Grafinis dizainas ir IT

Kita, nemažiau svarbi dalis projekto vystymui, yra IT sritis. 2018 metais buvo sukurta pažangi “Lipovision” programinė įranga, leidusi automatizuoti mikroskysčių plokštelių paruošimą liposomų sintezei. 2017 metais konkursą laimėjusi lietuvių komandą sukūrė AR žaidimą, padėjusį su sintetine biologija supažindinti jaunąją visuomenės dalį. Šis žaidimas buvo įvertintas kaip vienas iš 5 geriausių žmogiškųjų praktikų projektų. Be to, pasiremdami realiais moksliniais duomenimis ir pagrindiniais biologiniais principais, IT atstovai sukūrė programą, tiesiogiai prisidėjusią prie projekto įgyvendinimo ir leidusią iš daugiau nei 80 tūkst. DNR sekos variantų atrinkti vieną tinkamą. Tai buvo vienas esminių projekto momentų, lėmusių 2017 metų komandos sėkmę. IT specialistai paprastai atsakingi ir už komandos internetinio puslapio, kuriame pristatomas visas projektą, kūrimą, todėl ypač svarbų vaidmenį atlieka ir projekto pabaigoje. Dar viena neatsiejama komandos dalis yra grafikos dizaino specialistai. Projekto pabaigoje komanda pristato savo darbą sukurdami originalų internetinį puslapį, stendinį plakatą ir atlikdami žodinę prezentaciją. Dizaineriai komunikuoja su laboratorijos bei žmogiškųjų praktikų atstovais ir naudodami originalius grafinius sprendimus siekia kuo suprantamiau bei įspūdingiau perteikti projekto idėjas.

Svarbios komandos dalys

Komandos komunikacija viešojoje erdvėje nevyktų be viešųjų ryšių atstovų, kurie paprastai dirba su komandos “Facebook”, “Instagram”, “Twitter”, “LinkedIn” socialinių tinklų puslapiais. Taip pat, šie žmonės rašo mokslo populiarinimo straipsnius, viešina informaciją apie įvykusius ir būsimus renginius, komunikuoja su visuomene ir žurnalistais.

Ir galiausiai, marketingo grupė padeda komandai ieškoti finansų, pritraukti rėmėjus ir palaikyti su jais artimus ryšius viso projekto metu.

Tik dirbdami visi kartu, kaip vieninga komanda, šie skirtingų disciplinų atstovai gali sukurti stiprų ir reikšmingą projektą, o kartu – pasisemti neįkainojamos patirties, susirasti naujų draugų ir pamatyti, kokia įdomi ir perspektyvi yra sintetinės biologijos sritis.